Dersin Adı | Türkiye'de Çağdaş Sinema |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CDM 335 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste, 1990 sonrası dönemde Türkiye’de yerli sinemaya bir sanat formu ve popüler kültür endüstrisi olarak giriş yapılması amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste, Türkiye’de çağdaş sinemanın ortaya çıkış, dönüşüm ve güncel durumuna odaklanılacak. Derslerde, politik sinema, kimlik sorunları, yakın tarih, tasavvuf, kadınlar ve toplumsal cinsiyet, kentleşme, ulus-aşırılaşma ve kısa filmcilik gibi konular ele alınacak. Her haftanın konusuyla ilgili olarak seçilen iki filme odaklanılacak, bu filmler okumalar ve video söyleşiler gibi ön hazırlık materyalleri yardımıyla değerlendirilecek. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş İntihalden kaçınma yolları | |
2 | Tarihi gözden geçirmek: 1990 Öncesinde Türkiye’de film endüstrisi | Savaş Arslan, “Introduction” in Cinema in Turkey: A New Critical History, Oxford University Press: 2011, pp. 1-22 |
3 | Yeni bir endüstrinin ortaya çıkışı Filmler: Şerif Gören, Amerikalı (1993) Yavuz Turgul, Eşkiya (1996) | Zeynep Çetin Erus, “Film Endüstrisi ve Dağıtım: 1990 Sonrası Türk Sinemasında Dağıtım Sektörü,” Selçuk İletişim 4 (4), 2007, pp. 5-16. |
4 | Yeni bir sinemanın ortaya çıkışı Filmler: Nuri Bilge Ceylan, Mayıs Sıkıntısı (1999) Zeki Demirkubuz, Üçüncü Sayfa (1999) | Geoff Andrew, “Beyond the Clouds: An Interview with Nuri Bilge Ceylan,” Senses of Cinema 32, 2004, http://sensesofcinema.com/2004/feature-articles/nuri_bilge_ceylan/ |
5 | Yakın tarihle başa çıkmak Filmler: Çağan Irmak, Babam ve Oğlum (2005) Özcan Alper, Sonbahar (2008) | Laurence Raw, “Çağan Irmak: Yeşilçam Revisited,” same author Six Turkish Filmmakers, Madison, Wisconsin: University of Wisconsin Press, 2017, pp. 89-112. |
6 | Kimlik sorunları Filmler: Handan İpekçi, Büyük Adam Küçük Aşk (2001) Yılmaz Erdoğan and Ömer Faruk Sorak, Vizontele (2001) | Gönül Dönmez-Colin, “Denied Identities,” same author Turkish Cinema:Identity, Distance and Belonging, London: Reaktion Books, 2008, pp. 89-115. |
7 | Toplumsal cinsiyet Filmler: Pelin Esmer, Gözetleme Kulesi (2012) Yeşim Ustaoğlu, Tereddüt (2016) | Eylem Atakav, “Women and New Turkish Cinema,” in Women and Turkish Cinema, Routledge, London and New York, 2013, pp. 108-115. |
8 | Tasavvufi etkiler Filmler: Derviş Zaim, Cenneti Beklerken (2006) Reha Erdem, Kosmos (2010) | Interview with Derviş Zaim on Cenneti Beklerken, Altyazı 47, 2006, pp. 40-43. |
9 | Politik sinema Filmler: Emin Alper, Tepenin Ardı (2012) Emre Yeksan, Körfez (2017) | On the Golf with Emre Yeksan (video discussion) https://www.youtube.com/watch?v=j3rkU53ERl4 |
10 | Kent filmleri Filmler: Mahsun Kırmızıgül, Güneşi Gördüm (2009) Aslı Özge, Köprüdekiler (2010) | Video interview with Aslı Özge on Köprüdekiler https://www.youtube.com/watch?v=VvQt2g5STkE |
11 | Gişe sineması Filmler: Selçuk Aydemir, Düğün Dernek (2013) Togan Gökbakar, Recep İvedik 5 (2017) | Murat Akser, “Blockbusters in Turkish Cinema,” Directory of World Cinema: Turkey, Intellect Books, 2013, pp. 124-145. |
12 | Ulus-aşırılaşma Filmler: Fatih Akın, Duvara Karşı (2004) Deniz Gamze Ergüven, Mustang (2015) | Rob Burns, “From Two Worlds to a Third Space: Stereotypy and Hybridity in Turkish-German Cinema,” Gökçen Karanfil and Serkan Şavk (eds.), Imaginaries Out of Place, Cambridge Scholars Publishing, 2013, pp. 56-88. |
13 | Kısa filmcilik Kısa film seçkisi | Murat Akser, “New Media and Film Festivals in the Middle East,” CINEJ 4.1 (2014), 111-121. |
14 | Ödevlerin değerlendirmesi | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Eylem Atakav (ed.), Directory of World Cinema: Turkey, Intellect Books, 2013. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 2 | 30 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | ||
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 100 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 0 | |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | 48 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 2 | 5 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 8 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | 1 | 18 | |
Toplam | 116 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Sinema, dijital ve etkileşimli medya alanlarındaki temel anlatısal biçimleri, bu biçimlere dair temel kavramları bilir. | X | ||||
2 | Yaratıcılığını, eleştirel düşünme yeteneğini, sinema ve dijital medya sanatlarına özgü ifade biçim ve araçlarını kullanarak anlatılar yaratır. | X | ||||
3 | Sinema ve dijital medya sanatlarında uzmanlık gerektiren teknik donanımları ve yazılımları yetkin bir şekilde kullanır | |||||
4 | Görsel-işitsel bir eserin yapım öncesinde, yapımında ve yapım sonrasında ihtiyaç duyulan senaryo yazımı, yapım planlaması, kamera kullanımı, ses kaydı, ışık ve kurgu gibi temel görevleri temel düzeyde ve bunlardan en az birini ileri düzeyde yerine getirir. | |||||
5 | Sinema ve dijital medyada nasıl anlam yaratıldığını; ekonomi, politika ve kültürün temsil rejimlerini nasıl etkilediğini; üretim, tüketim, dağıtım ve anlamlandırma süreçlerinin anlatıları nasıl şekillendirdiğini tartışır. | |||||
6 | Etkileşimli film, video yerleştirme, deneysel sinema ve sanal gerçeklik gibi alanlarda dijital medya anlatıları yaratmak için gereken özel teknik ve estetik becerileri temel düzeyde icra eder. | X | ||||
7 | Teknik, entelektüel ve sanatsal bakış açılarını kullanarak bir film veya dijital medya sanatı çalışmasını eleştirel biçimde analiz eder. | |||||
8 | İş güvenliği ilkelerini ve etik davranış normlarını takip ederek bir sinema veya dijital medya işinin üretilmesinde yönetici ya da ekip üyesi olarak görev yapar. | X | ||||
9 | Küresel ölçekte çağdaş bilimsel, toplumsal, ekonomik, kültürel, siyasal, kurumsal ve sektörel gelişmelerden haberdardır. | |||||
10 | Sinema ve dijital medya alanlarını çevreleyen problemleri hukuksal, bilimsel ve profesyonel açılardan tanımlayıp çözüm önerileri geliştirir. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Sinema ve Dijital Medya alanlarıyla ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale" Level B1). | X | ||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest